handdator

Visa fullständig version : Requests på artiklar och tutorials

Hildenborg
2012-06-01, 07:45
Vi har börjat författa lite artiklar och tutorials till första sidan, vilket vi gör utefter det som vi själva tycker är spännande och intressant.
Men, det kan ju även vara bra om folk kommer med requests.
Vad önskar ni för artiklar och tutorials?
I den användarskaran vi redan har så finns det en stor tillgång på kunskap, men den måste kanske efterfrågas också :)

Så kom med requests!

DvDmanDT
2012-06-01, 07:56
Random content och map generation är något jag är ganska intresserad av men inte har speciellt bra koll på. En annan sak som blivit väldigt sekundärt i min spelutveckling har varit ljud och ljudeffekter.

Det jag i första hand skulle behöva är hjälp med contentgenerering. Just nu gör jag min programmer art i paint t.ex, vilket funkar hyfsat bra som placeholders men ser katastrofalt ut. Tips på hur man använder gratisverktyg alternativt billiga verktyg för att på så enkla sätt som möjligt generera hyfsat snyggt content.

Hildenborg
2012-06-01, 12:17
Map generation låter som en typisk coherent noise fråga. Jag skulle kunna ta upp det när jag är klar med 4KB artiklarna jag startat. Om du är lite rastlös så kan du ju titta lite på libnoise.sourceforge.net (http://libnoise.sourceforge.net/) som är ett jättebra coherent noise lib.

DvDmanDT
2012-06-01, 18:56
Intressant lib, men jag antar att det där gäller mest terränggenerering? Vilket såklart är intressant, fast det var egentligen inte vad jag syftade på även om jag erkänner att jag var lite otydlig. Det jag skulle vilja veta mer om är den typ av generering som sker i typ Diablo-spelen, speciellt de tidigare. Så mer "maze generation" kanske man kan kalla det.

Procedurell generering av övrigt content är också något jag är halvintresserad av, såsom i .werkkzeug (https://github.com/farbrausch/fr_public) och relaterade just för att det kan hjälpa mig som programmerare att fixa vettigt content trots att jag inte har några som helst skills med de estetiska bitarna i övrigt.