handdator

Visa fullständig version : Utveckla indiegamedev.se

zabsv
2013-01-31, 18:52
Kikade in på gamedev.se och såg tråden om spelutvecklingsforum (http://www.gamedev.se/forum/viewtopic.php?t=7109&start=0#49383).

Eftersom mina tankar om det bara handlar om indiegamedev.se så fortsätter jag här :)

Jag tycker helt klart indiegamedev är det bästa svenska alternativet. Även om det periodvis är ganska stilla så känns det i alla fall som att någon försöker hålla liv i sidan.
Kul med utmaningen var tredje månad också. Även om jag aldrig hinner få ihop något så är det inspirerande :)
Rent allmänt tycker ni som startat sidan har ett bra upplägg, och med tiden kommer det ju att bli fler artiklar, tutorials, diskussioner och bloggar, och då blir det riktigt bra :)

Ett par saker som jag saknar på sidan är:
Like knapp
När man skriver bloggar eller artiklar så är det kul med feedback. Många gånger när jag läser något här tycker jag det är bra, men jag har ingenting att tillföra med en kommentar.
Så jag skulle gärna se en gilla knapp så jag kan visa att jag tycker att det är bra.

Dela knapp
Det vore trevligt om man enkelt kunde dela sina blogginlägg på facebook/google+. Mer delningar gör också att fler kan hitta hit.

Mattias Gustavsson
2013-02-01, 08:10
Bra idéer! Det är jättebra att få höra sånt här, då har vi ju möjlighet att fortsätta att förbättra forumet, iallafall i mån av tid.

Om jag har gjort rätt nu, så ska vi ha facebook integrering - man kan connecta till sin facebook med en knapp högst upp (eller för nyare användare, registrera/logga in direkt via facebook), och man ska kunna "Like"-a och dela på facebook både forumposter, blogginlägg, artiklar och kommentarer. När man skriver en postning ska man också kunna välja att publicera den till facebook också.

Vi får väl testa det lite och se om detta är vad vi vill ha - är ingen expert på sånt här, så om jag gjort nåt tokigt är det bara att hojta till :-)

Och om någon har fler förslag på vad vi skulle kunna förbättra, så är det bara att posta här, så ska vi försöka fixa! :-)

File
2013-02-02, 19:15
Först och främst behövs det en ny modernare design, för tråkig och ut daterad. Man vet heller inte riktigt vad som händer på första sidan, lite ont i huvudet får man.

Kanske kolla på följande sidor för inspiration:

http://www.mmo-champion.com/content/
http://www.curse.com/
http://www.fz.se/
http://feber.se/
http://kotaku.com/
http://gameawards.se/
http://www.guildwars2guru.com/

Helt enkelt måste den omdesignas helt, finns antagligen gratis stylesheets online. Med tanke på att ni har en databas klar så bör detta vara den lätta biten. Behövs med en stilren logga som inte ser ut som att den är gjord i wordart. Om gamedev gjorde något rätt på sin sida så var det loggan, den är riktigt snygg så ni bör ta insipration från den. Färger gör med stor skillnad och gör så att man kommer ihåg sidan, så skaffa ett färg schema som inte är matt och tråkigt.

Antingen ska sidan vara på svenska eller engelska, inte båda.

När detta fixats kan man börja försöka marknadsföra hemsidan och föra in ytterliggare funktionalitet som att "likea" posts eller annat.

//File

Mattias Gustavsson
2013-02-02, 21:42
Bra att få höra lite synpunkter och idéer på vad som kan förbättras - mer sånt från er alla tack :-)

En sak man får komma ihåg dock, är att ingen av oss som drog igång det här är några experter på vare sig design eller web-programmering. Vi startade det här för att främja vårt community, kommunikation mellan svenska spelmakare och intressanta diskussioner. För mig är dom sakerna långt viktigare än hur sajten ska se ut - därför ger jag personligen högre prioritet till att i första hand försöka fylla forumet med innehåll, och i andra hand lägga till funktioner som främjar informationsutbytet eller kan locka nya användare.

Därför behöver vi hjälp från er andra på forumet. Om det finns nån/några av er som tycker det behövs ett "ansiktslyft", och ni känner er beredda att driva på det lite, så är det nog bästa sättet att få det att hända. Jag föreslår att ni då designar en eller ett par logotyper som ni tycker är bättre, och sen lägger upp en tråd med dem och låter medlemmarna rösta vilken de tycker är bäst. Samma sak med designen för forumet - det är dock inte praktiskt att designa den från scratch, med stylesheets och html-kod - blir för svårt att underhålla och uppdatera den då. Istället får vi köra på färdiga "themes" för vBulletin (längst ned till vänster kan man välja bland några olika redan nu). Jag föreslår att du som vill se en annan design på sidan, letar reda på några vBulletin themes som du föredrar, och sen postar om dem så alla andra medlemmar kan säga sitt. Om vi som community väljer ut ett theme som majoriteten vill ha, då kan vi se till att köpa in det och få det installerat (det behöver alltså inte vara ett gratis theme).

Men, man bör vara medveten om att det här med design kan vara mycket subjektivt, och folk har i regel väldigt spridda uppfattningar om vad som ser "snyggt" ut. Jag, som inte är expert på design på något sätt, ser t.ex. inte på vilket sätt dina exempelsajter skulle vara speciellt mycket snyggare än default-themet här på forumet. Och det är ju en av anledningarna till varför vi inte gjort några direkta ändringar från default theme - ingen har hittills kommit fram med några förslag som medlemmarna här kunnat diskutera. Så ni som tycker det är viktigt, hjälp till med att driva fram det här, så får vi nog rätsida på det till slut.

Jag håller med om att det vore bättre att ha mer av de inbyggda forum-texterna på svenska - ska se om jag kan fria upp lite tid och köra ett översättnings-race nån dag. Kommer inte att bli allt, men kanske majoriteten iallafall (är ju inte ett så stort problem egentligen, viktigare är ju att få igång och hålla vid liv bra och intressanta diskussioner).

File
2013-02-02, 22:13
Hej,

Om ni inte tänkte göra något speciellt med den här sidan / annorlunda från gamedev.se så förstår jag inte riktigt varför ni startade den. Ni har bara slösat massa pengar i onödan då även om det låter hårt, man hade bara kunnat starta bloggar på andra hemsidor och länka dem hit. Gamedev.se har varit igång i ett par år och communityn har inte varit stor. Det finns ett forum där för övrigt så detta fyller inget riktigt syfte, det är bara jobbigt för folk att gå över samt så finns det redan så mycket information där som "förloras" när man byter forum.

Saken är att det finns bättre alternativ på engelska för spelutvecklare och grafiker, vet inte mycket om designers. Jag vet att det kanske låter hårt men antagligen kommer det bli ett ghost forum. Antingen så finns det inte tillräckligt mycket folk som ska engagera sig eller så har de bättre alternativ som sagt. Ska man "tävla" med siter från utlandet så måste man göra drastiska ändringar. Ett hobby forum kommer inte lyckas direkt, sen finns det inte många som vill arbeta gratis heller och hjälpa med utvecklandet av siten.

Det är en väldigt fin tanke med forumet, men jag tror inte det kommer lyckas om man inte byter hela "konceptet/mindsettet". Jag vill inte att detta ska tolkas som elakt heller utan jag bara säger som jag tror det är, jag hade gärna velat att det fungerat men har svårt att se hur bara.

//File

Mattias Gustavsson
2013-02-03, 07:19
Hmm, jag tror inte riktigt du har situationen klar för dig. De som en gång startade gamedev.se, har inte längre något intresse av att driva den sajten. Ibland blir den helt översållad av spam-inlägg som kan ta dagar eller veckor innan de blir rensade. Ibland går sajten ner, och är borta i dagar eller veckor innan den kommer upp igen. Många har under åren efterfrågat lite modernare forum-funktioner på gamedev.se - men då ägarna inte har nåt intresse, så händer inget. Vi som startade det här forumet (och andra med) har upprepade gånger försökt ställa upp som frivilliga för att ta över på gamedev.se, så att den kan få uppdateras och utvecklas. Men det vill inte forumets ägare. Av någon anledning så har dom bestämt sig för att sitta på domän-namnet, men de vill inte se någon som helst utveckling av sajten.

Så visst kan man önska att vi kunde ha fortsatt på gamedev.se, men det är bara en tom önskan, då dess ägare inte är intresserade av sin sajt längre.

Jag tycker det verkar lite som att du tror att vi startade det hör forumet för att vi ville konkurrera med gamedev.se, för att vi vill driva ett forum. Men så är det inte - vi är bara några av gamedev.se's mest trogna besökar, som till slut tröttnade på att gamedev.se ignorerade sitt community - vi ville bara att det ska finnas ett riktig alternativ, eftersom gamedev.se är en död sajt. Så varför skulle vi göra den markant annorlunda redan från början? Den får gärna utvecklas till nåt annat, om det är vad vi som community vill, men att den är i samma anda som gamedev.se nu i början är bara en bra sak, så fler känner sig hemma här.

Jo, visst är det jobbigt att behöva gå över från ett forum till ett annat - och jo, mycket information går förlorad. Men det är inte vårt fel - det är gamedev.se's fel. Jag har varit medlem i gamedev.se i nästan 10 år - och jag tycker också det är synd att se det misskötas så. Men jag är beredd att iallafall försöka skapa en mötesplats för spelutveckling på svenska. Jo, det är inte lätt, och ja, man får "arbeta gratis" som du uttrycker det - men om det är för något man tror på, då är iallafall jag beredd att göra det.

Hildenborg
2013-02-03, 08:13
File: Du tycker att vi gör saker fel, och att det finns andra bättre alternativ. Du får gärna förklara exakt vad vi gör fel, och varför de andra alternativen är bättre. Om du gör det, så kan vi kanske komma på lösningar, men annars så låter det tyvärr bara som gnäll...
Precis som Mattias säger, så var vårt syfte aldrig att konkurrera mot gamedev.se, utan denna siten skapades enbart som ett resultat av att gamedev.se kunde ligga nere i flera veckor innan admins upptäckte det och åtgärdade det. Om vårt syfte var att konkurrera - dvs. erbjuda en bättre lösning, så tycker jag att vi har gjort det redan.
Men, kom gärna med förslag om hur vi kan göra det ännu bättre, det var ju därför vi skapade siten.

TL;DR: Vi är redan bättre än gamedev.se - vi funkar.

PeterWelzien
2013-02-03, 08:39
Jag tycker personligen designen är helt ok. Och loggan ser jag inget större fel med heller. Däremot blir jag lite förvirrad av innehållet som presenteras på startsidan. Exempelvis, vad är det för skillnad på Innehål/Programmering och Kategori/Programmering, och Innehål/Tutorials och Kategori/Tutorials, som man hittar i vänsterkant? Och del 2 av SolarStrings tutorial om online high score som just nu ligger överst på första sidan, varför hittar jag inte den under någon av dessa länkar?

Det hade kanske varit enklare att hitta informationen om det hade funnits en länk överst (bredvid Forum och Bloggar) till en sida med artiklar. Och dessa artiklar förses med taggar (C++, Java, Grafik, Design, etc.) .

Det finns en ruta i vänsterkanten som heter Senaste Artiklar. Är det meningen att den skall vara tom?

I övrigt måste jag säga att jag gillar den här sajten skarpt. Jag besöker den regelbundet, även om det ibland går väldigt länge mellan foruminläggen. GameDev.se besöker jag väldigt sporadiskt numera. Jag känner att vill man snacka spelutveckling på svenska, så är det hit man skall bege sig. Starkt jobbat, ni som har dragit igång detta!

zabsv
2013-02-03, 14:17
Delar PeterWelziens åsikter, navigeringen kan vara aningen förvirrad, men jag tycker inte det är något stort problem.

Files åsikter vet jag inte vad jag ska tro om. Det luktar lite trolling att man blir medlem bara för att säga vad som är fel med en sida.
Jag kan inte se att dom designer du länkar till på något sätt skulle vara bättre för indiegamedev, snarare sämre.

Angående loggan så gillar jag den, tycker den är perfekt för indiegamedev.se :)

flodihn
2013-02-03, 19:02
Kollar man aven pa statistiken sa ar vi langt ifran en doende sida, snarare tvart om sa vaxer vi sa det knakar:

Month

Unique visitors
Number of visits
Pages
Hits
Bandwidth

Jan 2012

0
0
0
0
0

Feb 2012

0
0
0
0
0

Mar 2012

0
0
0
0
0

Apr 2012

0
0
0
0
0

May 2012

264
797
27,731
115,621
424.26 MB

Jun 2012

666
3,107
53,820
214,257
861.77 MB

Jul 2012

694
2,940
41,571
127,004
706.85 MB

Aug 2012

802
3,072
33,127
98,580
563.62 MB

Sep 2012

962
3,146
37,035
93,842
664.34 MB

Oct 2012

993
2,870
26,441
59,729
551.34 MB

Nov 2012

1,228
3,324
33,329
63,954
710.76 MB

Dec 2012

2,058
4,475
42,577
81,815
728.05 MB

Visst ar det lang mellan poster, men nar jag var aktiv pa gamedev.se var det samma sak dar. Tror det beror pa att den Engelska gamedev.net ar sa mycket storre (och kommer antaligen alltid att vara det).

Mattias Gustavsson
2013-02-04, 09:21
Jag har försökt rensa lite på första-sidan, för att försöka få fram lite bättre vad som händer på forumet, artiklar, nyheter och bloggar. Men det är inte lätt alltså! Men vad tycker ni, bättre, sämre eller ungefär lika?

SolarStrings
2013-02-04, 09:38
Jag har försökt rensa lite på första-sidan, för att försöka få fram lite bättre vad som händer på forumet, artiklar, nyheter och bloggar. Men det är inte lätt alltså! Men vad tycker ni, bättre, sämre eller ungefär lika?

Jo, det blev bättre!

Några förbättringsförslag:
Ändra så att man bara ser rubriken på Ämnena under: "Just nu på forumet", precis som under artiklar.
Ändra så att man kommer till sista posten i ämnet istället för första.

prof
2013-02-04, 09:39
Nu har jag registrerat mig haer (prof pa gamedev.se). Finns det nagon mojlighet att jag skulle kunna fa tillgang till hemsidan pa en utvecklarniva? Dvs mer eller mindre full access till hemsidan och dess kallkod. Ni som ager hemsidan kan ju diskutera detta och ge besked nar ni har fattat ett beslut.

PeterWelzien
2013-02-04, 09:44
Jag tycker också att förstasidan blev bättre, dock så är det väldigt mycket text. Men om man bara visar rubrikerna under "Just nu forumet" som SolarStrings föreslår, samt även under "Bloggar", så blir det nog mindre kompakt.

Mattias Gustavsson
2013-02-04, 10:52
Ok, ändrat igen... såhär nånting?

zabsv
2013-02-04, 13:38
Ser riktigt bra ut tycker jag! Ska jag vara extremt petig kunde antalet artiklar till vänster vara några färre så att jag ser senaste blogginläggen utan att behöva scrolla ner :)

Men precis såhär tycker jag den här typen av sida ska vara. Man ser direkt vad som har hänt senaste tiden och kan gå direkt till det som verkar intressant. Riktigt bra jobbat!

SolarStrings
2013-02-04, 17:18
Instämmer med föregående inlägg, Perfekt uppläg på sidan nu, mycket bättre överblick på allt!

SolarStrings
2013-02-04, 17:54
Nu har jag registrerat mig haer (prof pa gamedev.se). Finns det nagon mojlighet att jag skulle kunna fa tillgang till hemsidan pa en utvecklarniva? Dvs mer eller mindre full access till hemsidan och dess kallkod. Ni som ager hemsidan kan ju diskutera detta och ge besked nar ni har fattat ett beslut.

För tillfället räcker det gott de fem admins vi är. Inte föränn vi känner att det finns mer att göra på forumet än vad vi hinner med, så kan vi ta in andra.

zabsv
2013-02-04, 17:56
Hmm. Jag får upp en startsida om jag klickar på indegamedev loggan, och en annan om jag klickar på home.

Den på Home är den jag gillar :)

Mattias Gustavsson
2013-02-04, 18:03
Var fel länk för loggan, tror det ska vara fixat nu

Mattias Gustavsson
2013-02-04, 18:31
För tillfället räcker det gott de fem admins vi är. Inte föränn vi känner att det finns mer att göra på forumet än vad vi hinner med, så kan vi ta in andra.

Precis, när vi inte längre hinner med, först då tar vi in nån mer (och förmodligen då någon som redan är väldigt aktiv på forumet).

Men Prof, låt inte det hindra dig från att komma med förslag på vad man kan förbättra, vi lyssnar som sagt gärna!

zabsv
2013-02-04, 20:50
Ja, nu är det samma på båda länkar, så nu är sidan perfekt :)

prof
2013-02-05, 04:09
Detta ar bara enkla CSS andringar http://imgur.com/a/2t0Yf#0

Ytterligare saker jag inte tankte pa vid screenshottande:
1. Istallet for timestamps "2012-31-31, 00:55" ska (kan..) det vara "4 dagar sedan" eller "1 ar sedan" eller 4 minuter sedan". Mycket enklare att lasa.
2. Knappen http://indiegamedev.se/images/buttons/lastpost-right.png ar ganska ful, ta bort skuggan samt gjor den transparent och lat den bli opak on hover.

Kanske bara ha 2 columner (70/30-60/40) sa att texten inte byter rad, blir mer konstistent da.
Kanske lagga till en blogg lista som uppdateras baserat pa aktivitet, da kan man halla koll pa aktiva bloggar (projekt-loggar?) och de icke aktiva som ocksa e icke relevanta kommer att forsvinna automatiskt. EDIT: Kanske redan finns nar jag scrollar ner. Annu ett bevis pa att det ar for mycket information nu, saker forsvinner.

Edit:
Angaende aktivitet pa detta forumet samt ordet "Administrator". Jag behover inte den statusen, jag vill bara hjalpa till att utveckla pa hemsidan eftersom jag snart forlorar hoppet 100% pa gamedev.se.

Och jo ni kanske ar redan tillrackligt manga personer, men fran min synvinkel sa har denna hemsidan inte andrats nagot sedan jag forst tittade pa den (par manader sedan den lanserades?). Har det gjorts nagon storre andring sedan ni lade up sidan? Det ser bara ut som en vBulletin hemsida/template med ett par fa andrade CSS och lite default plugins (widgets?) tillagda. Och en logo.

Hildenborg
2013-02-05, 07:00
Jag tror att det är vanligt att folk fastnar för designen på en sida och överjobbar den, när det egentligen är content som gör om man lyckas eller misslyckas.
Mina argument är två av världens fulaste siter, som samtidigt är de största forumen som finns:
4chan (http://www.4chan.org/)
reddit (http://www.reddit.com/)

Så jag är inte emot design, men det är content vi har största bristen på och behöver jobba på.
Fortsätt gärna komma med förslag dock, vi kommer ta in det om vi gillar det.

Peter
2013-02-05, 07:39
Jag vill bara instämma med tidigare inlägg om att förstasidan är mycket bättre nu. Enklare att läsa och enklare att se vad som hänt. :)

Mattias Gustavsson
2013-02-05, 09:49
fran min synvinkel sa har denna hemsidan inte andrats nagot sedan jag forst tittade pa den (par manader sedan den lanserades?). Har det gjorts nagon storre andring sedan ni lade up sidan? Det ser bara ut som en vBulletin hemsida/template med ett par fa andrade CSS och lite default plugins (widgets?) tillagda. Och en logo.

Här är det värt att komma med ett förtydligande: när vi startade den här sidan, så hade vi som uttryckligt mål att INTE hacka in en massa egen kod, eller ändra på källkods-filerna - utan istället köra på just en default vBulletin sida, där vi bara gör ändringar i databasen, men aldrig i koden. Det begränsar oss till viss del, men dom begränsningarna försöker vi jobba runt så gott det går.

Anledningen till detta, är just att vi vill undvika det öde som drabbade gamedev.se. De gjorde just den grejen att utgå från en befintlig forum-mjukvara (gratis-forumet phpBB, tror jag), och sen byggde dom egna funktioner ovanpå det, och ändrade i kodfiler (för t.ex. dagens screenshot, projekt-sidor osv). Men att göra det, innebär ju att man inte längre kan uppgradera till nya versioner utan stora problem. Antingen måste man hela tiden hålla sig up-to-date med varje version, och noggrant integrera sina ändringar varje gång det görs en uppdatering - eller så måste man helt göra om sina features om man väntar ett tag med att uppgradera.

Vi måste fortsätta hålla det möjligt för oss att uppdatera till nya versioner. Då får vi nya, moderna features helt gratis (här på indiegamedev.se kan man läsa forumet från mobil, och lägga in videos i sina inlägg, för att nämna några), och framförallt uppdaterade anti-spam skydd (för det är en förvånansvärt stor uppgift att hålla ett forum spam-fritt nuförtiden).

Så vi kan inte ändra i källkoden - men vi kan byta till andra themes, och göra mindre ändringar som logo eller färger. Det är fortfarande risk att vissa såna ändringar går förlorade eller behöver göras om när vi uppdaterar, men vi tappar iallafall inget innehåll.

För precis som Hildenborg säger, det är content som avgör om folk kommer att stanna här eller inte. Så jag vill uppmana er alla, att fortsätt gärna komma med förslag på vad vi kan förbättra, men framförallt att hoppa in i andra diskussioner också - man måste inte alltid ha nåt superintressant att bidraga med för att få skriva i en tråd. Och starta nya diskussioner, berätta om projekt ni håller på med, fråga om hjälp med problem ni har, och för fram allmänna filosofiska frågeställningar kring spelutvecklig!

prof
2013-02-05, 14:21
...
Okey, var inte medveten om detta. Jag vet inte hur pass moget vBulletin ar och om det gar att skriva moduler till det.

Jag ser dock ingen anledning till att inte piffa upp utseendet, det ar inte inbjudande alls att komma till en standard out-of-the-box template (nastan).

Hildenborg
2013-02-09, 15:45
Tycker den nya layouten funkar riktigt bra nu när jag hunnit bli van vid den.
Bra fixat Mattias!

Tycker för övrigt att det är lite lustigt att folk ibland använder frasen: "det händer inget där" om ett forum...
Jag menar, det är ju ingen dokusåpa man följer... Det som händer på ett forum är ju det man själv bidrar med.
Om man inte bidrar, så händer inget...