handdator

Visa fullständig version : OUYA. Vad tror folk?

TheSpaceMan
2012-07-13, 08:54
http://www.kickstarter.com/projects/ouya/ouya-a-new-kind-of-video-game-console

Scarabus
2012-07-13, 09:56
Min första tanke var "Ha! Lycka till!" men sen insåg jag att vi förmodligen skulle kunna porta alla våra spel till den där på en eftermiddag, more or less.

TheSpaceMan
2012-07-13, 10:05
Jag är lite frestad att slänga upp en 119$ bara för att. Vore skoj att testa om dom får till den.

Papulko
2012-07-13, 11:08
Jag tror tyvärr att Sony/Microsoft/Nintendo följer detta med större intresse än någon annan. Det är sjukt mycket pengar som står på spel. Blir OUYA ett hot, kommer man bomba dem med sina patent-portföljer (med den designen på handkontrollen ber man väl praktiskt taget om det?) alternativt försöker man köpa man upp företaget för en fantasisumma i syfte att lägga ner verksamheten på momangen.

Om man däremot lyckas stå upp mot jättarna - och lyckas med hårdvaran - tror jag det kan bli en stor succé. Öppen arkitektur, inga licensavgifter, och en stor flora av spel/appar tillgängliga redan från start? Ja tack. VLC direkt i TV:n? Ja tack.

TheSpaceMan
2012-07-13, 11:49
Därför man ska passa på ny från start att få tag på en i så fall. Även om dom måste lägga ner verksamhet så har man ju i såfall redan maskinen. Men jag förstår hur du menar och jag känner/tänker lite likadant. Specielt då nintendo redan stämmer alla som gör ett styrkors format som ett + .

Kristoffer
2012-07-13, 12:33
Tycker det låter underbart, hoppas det slår!

Jordgubben
2012-07-13, 13:32
OUYA ska nog mer ses som en konkurrent till XBLA eller Steam än till Playstation eller X-box. För indies (utvecklare som spelare) är det möjligen den ultimata spelkonsolen, men jag skulle bli mycket förvånad om nästa NHL/NFL/NBA eller det senaste "Resistance to call of BattleGears" (eller vad som än är hippt bland barnen nu för tiden) kommer till OUYA innom en snar framtid.

TheSpaceMan
2012-07-13, 14:26
Nä exakt så är det ju. Den prestandan tror jag inte du har. Det är ju garanterat mer arcade/casual/indiespel som kommer dominera där tror jag.

Vilket inte är fel då dom oftare är roligare än dom vanliga AAA titlarna som modern nhl battlefield manager 2013.

Har ju garanterat lagt mer timmar i terraria/minecraft än i många spel jag köpt till consolen för 5-10 ggr priset.

Papulko
2012-07-13, 14:44
Jag hoppas inte det, men jag tror att OUYA kommer att betraktas som en konkurrent man gärna vill bli av med. Både "Indies" och "casuals" är potentiella kunder i företagens ögon. XBLA ägs ju exempelvis av Microsoft och körs på deras konsol. Steam å sin sida körs på playstation network, och nintendo är i full färd med att lansera sin egen plattform om jag inte är helt fel ute?

edit: nu låter jag sådär negativ igen.

TheSpaceMan
2012-07-15, 22:54
Har donerat nu, så om det hela går igenom så ska jag få en console och två kontroller skickade.

Scarabus
2012-07-16, 17:55
Varför skulle inte Ouya vara en konkurrent till de stora tre? Om nästa års mest sålda spel är ett indie-spel a'la miljard-Minecraft eller Super Meat Boy, varför skulle Sony, Microsoft eller Nintendo inte vilja ha det spelet på deras konsoler, helst exklusivt?

Ska man tro ryktena, och trenden inom Sony, så kommer Sonys nästa konsol lägga stor vikt på digital distribution.

Jag tänker inte spekulera om Ouya kommer bli nästa stora konsol, för det är inte en ny idé. Det är omöjligt att säga någonting även om deras kickstarter gått bra. Det beror på vad som händer i framtiden, med konsollen själv och hur den mottas av spelutvecklare.

TheSpaceMan
2012-07-24, 08:32
En tanke som slog mig är att om man får in tangentbord och musstöd på den så skulle man teoretiskt kunna porta compilers och arbeta direkt mot målplatformer på målplatformen.

Jordgubben
2012-07-24, 21:13
Det är ju en intressant fråga. Den har ju USB och blåtand.

Någon som vet om Androids kompilator för Dalvik VM bytekod kan köras inuti Dalvik VM? I och för sig antar jag att man skulle kunna använda något sciptspråk också, typ LUA.

Jordgubben
2012-07-24, 21:18
Varför skulle inte Ouya vara en konkurrent till de stora tre? Om nästa års mest sålda spel är ett indie-spel a'la miljard-Minecraft eller Super Meat Boy, varför skulle Sony, Microsoft eller Nintendo inte vilja ha det spelet på deras konsoler, helst exklusivt?

Jag tror definitivt att OYAH kan tävla med de stora tre vad gäller utbud av bra och exklusiva spel. Vad jag menar är att jag inte tror att jag kommer kunna köpa den på Game, Åhlens eller el-giganten. Så den som inte har koll på spel och datorer kommer inte veta att den finns. De stora konsolerna är rätt svåra att missa. Att få ut saker i butiker och nå de stora massorna kostar mycket pengar.

Hildenborg
2012-07-25, 07:30
Med all sannolikhet, så är det mycket enklare att utveckla mot den via en PC precis så som man utvecklar för Android idag.
Skulle man annars vilja porta något till den, så kan den säkert köra C++ via JNI så som Android kan.

TheSpaceMan
2012-07-26, 09:52
Tegra3 verkar ju kunna göra en del intressant grafiska effekter med, realtids ljus osv.

Känns som att processorkraften ska vara mer än nog för att göra intressanta spel till den.

Scarabus
2012-07-26, 16:26
Intressant läsning:
http://penny-arcade.com/report/editorial-article/the-reality-of-the-ouya-console-doesnt-match-the-hype-why-you-should-be-ske

Vill också tillägga att det är relativt enkelt att använda JNI som en brygga mellan C++ och Java, men det är extremt svårt att få en debugger att passera den bryggan.
Det kräver mycket goda kunskaper i hur alla delar i systemet fungerar, inklusive gdb, eclipse och gcc. Man kan göra som vi gjorde och googla fram alla inställningar man måste göra, alla kommandon man måste skriva i terminalen och i vilken ordning, hur man startar debug-servern på devicen och vilken tcp-port man ska koppla till.. men det tog oss 2 månader.

Man kan också göra det jag ofta gör när det inte funkar: print:a till konsolen/loggen. Men det gör ju självklart det tiofaldigt svårare att hitta ett fel än om man hade ett IDE som kunde break:a på raden när felet inträffar. Som vanligt med Google/Android så finns det ingen guide eller beskrivning hur man gör. JNI skapades av Sun, som inte längre finns.. så det är svårt att hitta uppdaterad information.

Styr gärna skeppet mot Android.. but beware, here there be dragons.

Hildenborg
2012-07-27, 07:29
Använd SWIG till att automatisera JNI mellan Java och C++ så gör ni det enkelt för er.

Scarabus
2012-07-29, 13:26
Jag förstod inte från SWIG's hemsida hur det skulle kunna underlätta debugging.

TheSpaceMan
2012-07-29, 20:32
Tror det snarare handlade om binds mellan språk än om debuggningen.

Jordgubben
2012-07-30, 21:00
Intressant läsning:
http://penny-arcade.com/report/editorial-article/the-reality-of-the-ouya-console-doesnt-match-the-hype-why-you-should-be-ske

Den där artikeln påminner mig om en sak jag gick och grunnade på lite precis efter att ha hört talas om OUYA. Om man vill ha en "öppen platform" som är "lätt att utveckla till" och går att "koppla in i en tv", varför inte bara köpa en förlängningskabel och koppla in till sin dator i TV:n?

TheSpaceMan
2012-07-31, 19:48
För att datorn är otymplig och jag inte vill bära min stationära mellan datorrummet och vardagsrummet. :D

Jordgubben
2012-08-07, 19:26
För att datorn är otymplig och jag inte vill bära min stationära mellan datorrummet och vardagsrummet. :D

På tal om att få in Android på TV:n, vad tror ni om Raspberry Pi (http://www.raspberrypi.org/archives/1700) som konkurent till OUYA?

Någon här som har bra koll på hårdvara som kan säga mig hur Raspberry PIs hårdvara (https://en.wikipedia.org/wiki/Raspberry_pi#Hardware) står sig emot OUYAs hårdvara (https://en.wikipedia.org/wiki/OUYA#Hardware)?

Zoulz
2012-08-30, 16:36
Tycker det är pure genius! Kommer lätt testa utveckla mot Ouya. :D