Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: 2D spelutveckling

2D spelutveckling

Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om 2D spelutveckling med!

Jag upptäckte 2D spelutveckling i samband med att jag upptäckte HTML5/Canvas och dess ambitioner till att kunna skapa helt plattformsfria spel.
    Först efter att ha jobbat med att skapa mitt eget lib, (vilket var nästan färdigt), så hittade jag http://www.scirra.com, vars program, som är
    mycket bra gjort, och prisvärt, med ett levande forum och mycket extra funktioner som skapats av användare.
    Jag använder deras SDK för att göra mina egna funktioner rätt ofta, och tycker det funkar riktigt bra.

Fördelen med Canvas är att det funkar i browsers på win/Mac/Linux, inklusive smartphones i browser och samt som "native app" utan att behöva skriva om koden.
    Nackdelen med smartphones är att dom är fortfarande rätt slöa när det gäller Canvas. Men det finns ett par produkter som, inom snar framtid, kommer
    att låta en skapa en "native-app" med hårdvaru-acceleration. Som t.ex http://www.appmobi.com/ och http://www.ludei.com/tech/cocoonjs.

Jag har gjort ett antal spel med Construct vid det här laget, och är mycket nöjd med det. Såpass nöjd att jag har inte fortsatt på mitt egna lib på mycket länge.
    Förutom att jobba med det på jobb, så håller jag på med mitt egna lilla spelprojekt som jag tänkte släppa till Android i framtiden. Men eftersom det är bra långt ifrån färdigt, så väntar jag med
    att visa upp det.

Så, det är en start att få bollen att rulla.
    Är det någon annan här på forumet som är intresserad av 2D spelutveckling, eller är det 3D som gäller?

Iom att jag är nybörjare så sysslar jag med 2d. Använder just nu xna vilket jag tycker är riktigt bra för nybörjare iaf . mycket schysta hjälpmedel. personligen tilltar programmering av 2d spel mig mer än 3d. Skulle gärna utveckla spel till äldre ko sole som nes eller gameboy.

Mycket av du sa Trexium träffade ganska bra hos mig! Har gjort en del 3D, men faller alltid tillbaka till 2D eftersom jag gillar den stilen mer. Och har länge haft en dröm att kunna starta upp mitt eget spel på en nes konsol.
    Så ja CodeMasterMike, för mig är det mer 2D som gäller, sitter precis som Trexium i Xna, har inte testat Canvas.

Jag testade också XNA för ett projekt, och jag tyckte det var riktigt bra.
    Jag var först lite orolig för vad jag skulle använda till fysik, men sen så hittade jag farseer, som löste det problemet.

Jag har även alltid föredragit 2D när det kommer till spel, och att göra mitt eget, färdigt 2D spel är en dröm som jag måste bara uppfylla!

Jag är öppen för både 2D och 3D, men jobbar oftast i 2D av contentskäl och för att jag mestadels gör prototyper. Jobbar även jag i C#/XNA 4 och håller ögonen på MonoGame och ANX. Jag är väl egentligen huvudsakligen intresserad av spellogik, och det mesta jag gör där är relativt oberoende av huruvida det är 2D eller 3D som används för representationen.

Jag tycker att många spel gör sig bättre i 2D än 3D. Dock så kan man få till ganska trevliga effekter med 3D-grafik och en fast kamera, tex. rakt eller snett ovanifrån. Då får man det klassiska 2D perspektivet, men kan ändå rotera objekten godtyckligt utan att behöva konstruera femtielva olika frames för varje sprite och det går lätt att få till skuggor och ljuseffekter. Det är något som jag skulle vilja experimentera mera med själv. Jag har ett bilspel i ett väldigt tidigt stadie som jag skall experimentera lite med när tiden tillåter.
    /Peter Welzien

Är Javascript verkligen plattformsoberoende med tanke på hur nyckfullt det är och hur olika webbläsare beter sig?
    Är det inte precis som med andra språk att man måste skriva väldigt mycket special-kod för att verkligen kunna köras i alla webbläsare på bordet och i fickan?

Alla HTML5-spel jag testat hittills har fungerat ungefär varannan gång jag laddar sidan, typ.
    Senast redigerat av Scarabus den 2012-06-22 klockan 12:51.

Hur spelbart HTML5 är, är beroende pa browsern som man kör, da det är upp till deras utvecklare hur bra Canvas stöds i praktiken.
    Men har man en uppdaterad standard-icke-IE-browser, ska det fungera rätt av utan att behöva skriva special-kod för varje browser.

Det som är kladdigt för tillfället är vilket ljudformat som stöds, da olika browsers stödjer olika format.
    Alla spel som jag har gjort, bade med Construct 2 och min egna "motor", sa har det fungerat pa samtliga browsers som har officiellt stöd för HTML5, utan att jag har behövt lägga till
    specifik kod. Dock har jag inte prövat pa Mac eller Linux.

9. 2012-06-22, 21:56

Ironiskt nog så föredrar jag att göra 2D-spel med 3D-grafik, alltså med polygoner och en ortogonal kamera.
    Man får så mycket gratis när man kodar mot OpenGL och DirectX, som transformering, blending och shaders. Animation blir också betydligt enklare och ofta snyggare.

Administrator TheSpaceMans avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Blog Entries
    1
    För att inte tala om att om scenen faktiskt har volym så kan man göra jäkligt schyst och realistisk ljussättning med korrekt skuggning.

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •