Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fysik för top-down bilspel

Fysik för top-down bilspel

Jag sitter och spånar lite på ett top-down bilspel och funderar på fysiken. Jag har kommit fram till tre alternativ:

1) Använda en "riktig" fysikmotor (Bullet).
    2) Skriva ihop en egen motor för bilfysiken (jag har hittat den här artikeln: Car Physics for Games
    3) Fejka något som känns kul.

Det lutar lite åt alternativ tre. Skulle det visa sig att det inte funkar, så har jag ändå inte lagt ned så mycket tid på det. Tanken är att i första hand få något som känns kul att köra. Jag är inte ute efter en simulering som är fysikaliskt korrekt. Jag tänker mig något riktigt simpel, tex: multiplicera hastigheten med styrutslaget, om det överstiger ett visst värde (däckens grepp?) så sladdar bilen och svängradien blir större. Och sedan bygga på med handbromsvändningar.

Synpunkter på detta? Har någon här erfarenheter av bilfysik i spel?
    /Peter Welzien

2. 2017-08-23, 04:20

Alternativ 3 känns ju roligast. : P Men man kan ju snegla på alt. 2 för inspiration.

Istället för typ Bullet (dvs simulera allt i 3D) skulle du ju kunna använda Box2D. Tänker mig att man låter det ta hand om kollisioner, angular velocity och allt det där, men sedan själv och räknar ut vad hjulen gör (som liksom blir en tredje dimension) på egen hand, och applicerar krafter där hjulen sitter därefter.

Gjorde för skojs skulle detta för någon månad sedan. Är en rigid-body fysik-motor jag började skriva i C, var inte alls tänkt att användas för bilfysik (vilket man kanske kan ana), men jag experimenterade lite.

Citat Ursprungligen postat av Kristoffer Visa inlägg
    Alternativ 3 känns ju roligast. : P Men man kan ju snegla på alt. 2 för inspiration.
    Jag är bara lite orolig att det blir svårt att få till känslan om jag gör det för enkelt (för få parametrar att justera). Å andra sidan kanske det är en fördel att inte ha en hel hög med inställningar där olika kombinationer får olika resultat.

Istället för typ Bullet (dvs simulera allt i 3D) skulle du ju kunna använda Box2D. Tänker mig att man låter det ta hand om kollisioner, angular velocity och allt det där, men sedan själv och räknar ut vad hjulen gör (som liksom blir en tredje dimension) på egen hand, och applicerar krafter där hjulen sitter därefter.
    Det är också ett alternativ. Jag behöver ju ändå någonting för kollisionsdetektering.

Jag har inte ännu bestämt mig för om jag vill göra det i 2D eller 3D. Jag tycker att 2D är ganska charmigt, men med 3D så kan jag ganska enkelt göra så att bilen kränger i kurvorna samt få till ljus och skuggor.

Gjorde för skojs skulle detta för någon månad sedan. Är en rigid-body fysik-motor jag började skriva i C, var inte alls tänkt att användas för bilfysik (vilket man kanske kan ana), men jag experimenterade lite.
    Gillar den skarpt! Ser riktigt läcker ut. Skulle säkert gå att göra något udda spel av.
    /Peter Welzien

Jag har hört att bilspelsutvecklare tycker om att fejka fysiken, då riktig fysik i riktigt höga hastigheter brukar sällan get det resultat men vill ha i spelet (även om det är mer verkligsbaserad).

Eftersom jag tänker använda Unity, så kommer jag nog att prova först med dess inbyggda fysik. Det verkar vara riktigt enkelt att få till något som rullar. Om jag sedan inte kan justera bilen så att jag får känsla som jag vill ha den (tänk GTA1), så får jag då hitta på något själv.
    /Peter Welzien

Jag har latjat lite med Unity och jag har en körbar bil, men jag får inte riktigt till känslan som jag vill ha den.

Jag hittade det här i Unity Assetstore: http://www.edy.es/dev/vehicle-physics/demo

Jag gillar verkligen känslan i bilarna. Det kostar $60, men jag tror att jag ska slå till.
    /Peter Welzien

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •