Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Presentationstråden

Presentationstråden

När vi nu ska hänga på det här forumet tillsammans, och prata spelutveckling och så, så kan det ju vara trevligt att lära känna varandra lite. Så posta gärna lite om dig själv i den här tråden, och vad du pysslar med. Posta gärba bilder, screenshots och länkar till din blog eller website - vadhelst du känner för att dela med dig av, helt enkelt :-)

Så, jag kan väl lika gärna börja:

Jag har pillrat med att göra spel i en eller annan form sen jag var 10 (och nu är jag 37). Det innebär dock inte att jag är speciellt duktig på att göra dem, då jag fokuserat mycket mer på programmeringsdelen (som t.ex. att jobba som spelprogrammerare de senaste 10 åren - jösses, tiden går fort). Det är egentligen ganska nyligen som jag börjat försöka lära mig hur man faktiskt gör spel - och jag tycker det är riktigt svårt, men också väldigt, väldigt roligt.

Jag har gjort några egna småspel, och dom kan man kolla in på min my blog. Jag använder 3d programmet Poser för att göra grafik (eftersom jag varken kan måla eller modellera), och min egen spelmotor i C++ för koden. Spelmotorn är helt fri (public domain), så kolla in den här om du är intresserad.

Men nu - låt höra från er andra!

Administrator TheSpaceMans avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Blog Entries
    1
    Tjenare, jag heter Jonas Pettersson och har väl gått med nicket TheSpaceMan ungefär överallt där jag kan tänka mig.

Bakom mig har jag lång tid som postare på gamedev.se, har även två KY-utbildningar bakom mig inom spelutveckling, har jobbat 1½ i England på ett spelföretag som heter Monumental Games. Nu jobbar jag som konsult på SO4IT i Stockholm.

Jag har alltid älskat tanken runt att skapa spel, jag hade (o?)turen att exponeras för datorer relativt ung, kommer inte ihåg år, men vi pratar finna orange och svart som existerande färger på skärmen. Mest minns att jag en disskution med min kusin där vi prata om hur häftigt det vore med olika spel och det vore coolt om det "fanns ett spel som..." han tröttna dock snabbt på tanken med den besegrade attityden "det kommer ju ändå aldrig hända". Själv satt jag mig och lärde mig qbasic, lekte i ZZT och byggde baner med duke nukem 3ds Build.exe. Sedan stog det väl relativt still, det var först på gymnasiet jag började snöa in lite igen på programmering i och med kurser i java vb(6.0) och Visual C++.

Jag tyckte det var skoj men återigen så var ju utbildningen lång ifrån spelfokuserad. Även om jag gjorde några små skräpspel som inte vara så mycket att hänga i granen, så blev det inte så mycket mer med det. Dock så hade jag en bekant som kunde det där med att programmera spel, han gav mig lite exempelkod för Alegro som jag använde för att göra ett väldigt simpel Peka Klicka spel. Detta skickade jag som arbetsprov till Playground Squad i Falun. Som tur var, så var programmerings ansökningarna inte så många så jag fick en plats (trots bristande kunskaper), jag brukar i efterhand säga att det var på PSQ jag lärde mig programmera "på riktigt". Dock var det lite motgångar då jag kom in med relativt låga kunskaper och att Matematik alltid varit min Nemesis. Tankar pendla runt "ska jag göra något annat" men jag var hooked i programmering, det var vägen mot mina drömmar så jag höll fast.

Efter PSQ så ville jag inte sluta plugga, och kände mig inte redo för industrin, så jag sökte vidare till SoFE i Karlshamn. Där körde vi inte befintligt GDK som vi hade på PSQ, utan vi lärde oss DirectX från grunderna upp. Här fastnade jag väldigt mycket i motorkod i projekt, trots ett ständigt tjat om att jag vill hålla på med gameplay. Men det var en underbar tid, mycket coolt folk, många speciella nötter osv.

Från slutet av SoFE tog jag anställning på Monumental Games i England, och jag kan säga att det stämmer vad folk säger, att komma ut i Industrin är en chock. 1½ år senare tillbaka till Sverige och nu så är det konsult rollen som gäller. Så får vi se vad framtiden för med sig.

Jag arbetar mycket på många olika projekt, byter ofta till dit intresset tar mig. Att avsluta är aldrig riktigt lika viktigt som att testa nya saker för min del. Men ska försöka avsluta mitt nuvarande projekt. The Flying Thing som går att glo på i Expo delen.

BAM WALL OF TEXT!

Administrator Hildenborgs avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Blog Entries
    21
    Jag heter Micael Hildenborg och då jag är född 1970, så har jag hunnit vara med om det mesta inom programmering och utveckling.
    Min karriär inom programmering är ungefär lika kaotisk som min uppväxt, och den enda röda tråden i mitt liv är väl att jag aldrig gått på de utstakade vägarna, utan alltid hittat min egen väg att gå.
    Mitt liv i nedkortad verion fram till där jag är idag:

Jag är född 1970 och har två äldre och två yngre syskon. Mina föräldrar var grovarbetare och min far var även grav missbrukare av alkohol och senare även tyngre droger. En sak jag tidigt lärde mig, var att man aldrig fick något. Om man ville ha något, så fick man jobba hårt för det.
    På grund av min redan utsatta position, så blev jag lätt utanför och fick stå ut med en hel del mobbning i skolan. I tonåren, så hamnade jag i en djup depression, och började närma mig kriminalitet. Polis blev inblandat vid ett par tillfällen...

Något som jag alltid har haft med mig, är en förhöjd intelligens, och en galopperande kreativitet. Redan som fyraåring, så hängde jag lätt med i den mattematik som mina tre och fem år äldre syskon arbetade med i skolan. Så när jag elva år gammal fick tag på en Commodore VIC-20, så dröjde det inte länge förrän jag skrev mina första program. Tretton år gammal så visade jag fysikläraren att det inte alls var så svårt att programmera maskinkod som han påstod att det var, och året därefter så frågade skolan mig om vilka datorer de skulle köpa in... Jag insåg att det var datorer jag ville jobba med, men mina betyg var körda i botten på grund av skolk, och framtiden såg bara omöjlig ut.

Jag hoppade av gymnasiet efter bara två veckor och fick ett jobb som cykelreparatör, och efter ett halvår fick jag ett jobb som försäljare i en butik som sålde spel till datorer. Lönen var 2000:- i månaden, men jag var glad för att lyckats komma ett steg närmare det jag ville jobba med.
    Under tiden jag arbetade med att sälja datorspel, så träffade jag mycket folk som var intresserade av samma saker som mig. Jag kom under denna perioden också bort från kriminalitet och depressionen släppte mer och mer. Framtiden började se möjlig ut.
    Det var i denna perioden som jag träffade de personer som skulle komma att bidra väldigt mycket till min framtid. Av total slump, så träffade jag några personer, som även dom var intresserade av att utveckla program. Några kunde lite programmering, och andra kunde lite grafik. Tillsammans skapade vi en grupp: "Omega" som blev ganska känd i demo kulturen på Atari ST. Även om vi inte släppte så mycket kod, så lärde vi oss ofantligt mycket unde de åren vi höll på. Vi åkte runt på olika konvent och träffade andra grupper som vi började tävla emot om vem som kunde skriva de häftigaste demosarna.

Under 90-talet så fick jag mitt första jobb som professionell utvecklare i Holland, och senare så startade jag ett eget bolag där jag arbetade som underkonsult till bl.a. SPC-Vision i Holland. Efter några år så tröttnade jag och fick för mig att jag också ville ha tillgång till alla dessa riskkapital pengar som fanns i IT-bubblans 90-tal.
    Så jag kastade ihop två speldemos och åkte upp till Stockholm och gav en halvtimmas presentation som resulterade i en budget på en miljon... Jag minns hur jag stod utanför på gatan efter presentationen och tänkte: "Fan, var det så lätt att få en miljon...? Jag skulle bett om två!"
    Med den budget jag fått, så anställde jag några av de personer jag lärt känna under åren med Omega. Paralellt med detta så hade några andra ur mina bekanta inom demo kulturen startat ett annat bolag, och efter ett tag så slog vi oss ihop och "Game Design Sweden AB" var format.
    Nu när jag tänker tillbaka, så känner jag att det var så oerhört mycket jag inte kunde eller förstod då, och hade jag haft den kunskap jag har idag, så skulle det hela nog slutat på annat sätt också.
    Game Design Sweden AB blev efter ett tag uppköpt av Netbaby World AB, som efter några år gick i konkurs. All kod och IP gick över till Playcom AB som även anställde mig, och när det bolaget lades i vila så gick jag vidare till att hoppa lite fram och tillbaka mellan Autodesk och HiQ.
    Nu är jag på Autodesk och är med och utvecklar avancerad realtidsvisualisering till designintustrin med hjälp av bl.a. raytracing. Det är utmanande och jag känner att jag har mycket kvar att lära mig.
    Under årens lopp så har jag utvecklat en massa olika spel och verktyg på en massa olika plattformar. Jag har arbetat med en massa olika språk och verktyg, och har inga favoriter bland dom.

Det jag kan konstatera med min egen erfarenhet, är att man inte måste gå de utstakade vägarna. Det är klart enklare om man gör det, men man måste inte göra det. Det viktiga är att man inte slutar att gå, och att man aldrig ger upp. Att man vågar ta möjligheterna när de visar sig.

Hej!

Jag Heter Johan Forsblom, 30 år gammal, Gift med min underbara fru Sara och tillsammans har vi en dotter på 2 år, samt ett till litet busfrö på väg.
    Redan som 14 åring började jag att intressera mig för spelprogrammering. Jag började försöka koda småspel till DOS i det berömda "13h mode" (320x200) och tragglade mig frammåt för att lära mig hur allt funkade. Jag hittade sedan Allegro och lekte runt i det, men tyckte det var tråkigt då man inte fick göra allt själv från grunden. Visst, få till spel var enklare, men jag ville liksom veta hur allting fungerade från grunden upp. På gymnasiet gick jag EL Automation och lärde mig programmera robotar och styrsystem, men roligast var c++ tillvalskursen vi hade, och betyget i porgrammeringsämnena blev givetvis VG/MVG, medans de andra ämnena fick ligga på G, förutom engelskan som jag utan att läsa en läxa fick VG i.

I slutet på gymnasiet upptäckte jag SDL (www.libsdl.org) och blev genast "kär" i det. Här fick man bara "the basic" stuff man behövde så som input, ljud och rita ut surfaces på skärmen. Fördelen var och är att man i stort sett utan att ändra en enda rad kod, kunde kompilera och köra spelet på både Linux och Windows. (Jag är och har alltid varit en Linuxnörd, och dualbootar på alla mina burkar). Här inleddes en liten "slöare" tid med spelprogrammering. Jag var mycket ute med vänner och hade andra aktiviteter för mig, men jag kodade alltid lite sporadiskt på något litet projekt ändå. Det gick fram till 2007, då började jag koda på en Metroid Klon. Fick till alla skills, en mapeditor samt 2player co-op på en bana med UDP. Men på grund av för mycket "speed" kodande och att jag sket i att fixa till buggarna, så lade jag ned projektet och beslutade mig för att starta om från början. Detta ledde till: The Forgotten Planet ( "http://theforgottenplanet.blogspot.com" ), som jag började att koda på under det första DreamCode kodarpartyt vi hade 2010. (http://dream-code.se)
    Februari 2012 så får jag anställning av en grafiker och Frilansar som programmerare till ett spel till Android. Efter 3 månaders tid bestämmer vi oss för att slå påsarna ihop och startar företag: "Matriarch Entertainment" Vi jobbar nu på att färdigställa vårt första spel "ForceLine" som kommer att släppas till Linux, Windows & Android.

Min väg, precis som hildenborg, har inte heller varit utbildning utan jag har kodat på själv och haft kul. Utbildning är bra, men det som spelföretagen frågar efter är: Vad har du gjort?. Jag läste en artikel i Dagens Nyhter med Dices VD där han sa följande: (fritt taget ur mitt minne) "Om 2st ansöker och jobb, den ena har gått massa utbildningar, men den andre har gjort några spel och visar upp dem, samt koden, så anställer vi killen/tjejen som gjort spel.
    Går du spelutbildning nu? I så fall, se till och färdigställa några projekt som du har som portfolio. Dessa kommer att vara overdeliga för dig då du söker jobb/praktik sen.
    Co-Founder of Matriarch Entertainment

Jag heter Peter Norberg, snart 37 år, och gift sedan snart 10 år med Sara. Egentligen är jag kemist men har alltid varit intresserad av spel, både att spela och att skapa. Började spela rollspel som liten knatte och gjorde mina egna rollspel redan i mellanstadiet. När C64 kom lekte jag lite med basic, sedan lärde jag mig lite pascal och superpascal men min första (och enda) programmeringskurs gick jag 2003 och det var i Haskell/Java (5p i varje).

Jobb tar ju som bekant upp den mesta av ens tid och så var det ända tills företaget jag jobbade på lades ned i 2009. Kanske dags att göra något annat? Min bror, Johan, och jag skrev ett PBeM (Play-By-e-Mail) som hette Fate of a Nation och lanserade det under 2010. Det gick väl inte så bra om jag skall vara ärlig. Men det var väldigt lärorikt och vi beslutade att vi skulle göra ett till försök men denna gången satsa på en marknad med lite mer potential, Android.

Nu har vi kommit riktigt långt i vårt projekt Rising Empires (skall snart starta vårt andra betatest). Vi skriver all kod i Java och använder Eclipse som vi båda tycker fungerar väldigt bra. Vårt första spel, Fate of a Nation, skrev vi i en enkel text editor. Eclipse gör livet lite enklare för oss...

Ibland kan jag önska att vi satte igång med ett enklare projekt än Rising Empires men nu har vi kodat på i 1,5 år och det är fantastiskt roligt att betatesta och se andra spela spelet som jag skapat. Att det tar lång tid beror på att det är ett komplext spel (tänk civ) men sedan har vi ju båda jobb vid sidan av (eller är det programmerandet som kommer vid sidan av?).

Jag heter Esa Kylli, är 40 år och bor i Jönköping med fru och två barn (8 och 6 år).
    Jag har varit intresserad av spelskapande sedan tonåren, när jag fick min första dator, C64. På den tiden blev det mest spelande, men jag försökte mig på lite Basic-programmering som jag även fortsatte med senare när jag fick en Amiga 500. Tyvärr lärde jag mig inte särskilt mycket på den tiden, även om jag hade ett stort intresse. Mycket tror jag var beroende på att jag inte hade några kompisar med liknande intresse. Jag var i alla fall väldigt fascinerad av alla coola demos som släpptes på den tiden.

Men när jag började på högskolan (systemvetarlinjen i Östersund) så tog programmerandet mer fart när jag lärde mig Pascal och C/C++. Då började jag göra lite enklare spel och har sedan dess fortsatt med det på fritiden (använt mest Java och C++).
    Tyvärr så har jag varit snabb på att påbörja nya projekt men haft desto svårare att avsluta dessa (vilket verkar vara ganska vanligt för hobby-utvecklare).

Professionellt så har jag jobbat med systemutveckling/programmering i drygt 15 år nu (mest Java och .NET). Jag trivs med det men drömmer om att kunna leva på spelutveckling.
    Sista två åren har jag siktat in mig på spelutveckling till Android. Dels för att Java är bekant för mig sen tidigare och att det blivit en så stor plattform + att det är enkelt att publicera sina spel.
    Nu i dagarna så ska jag släppa mitt andra spel, jag kommer posta om det när den finns ute.
    (Mitt första spel blev inte så bra som jag ville så jag tog bort den för ett tag sedan, hur som helst så lärde jag mig väldigt mycket i den processen.)

PS. Bra initiativ att skapa denna site. Det behövs verkligen ett forum för svenska spelutvecklare. Bra jobbat!

Emil Gilljam heter jag. Min presentation blir lite kortare eftersom jag fortfarande är nybörjare.
    Jag jobbar just nu med teknisksupport för ett telecom bolag medans jag pluggar programmering. Sitter just nu med ett projakt arbete i xna. Pluggat lite java också och kommer att plugga en hel del c++. Kommer dock vara pappa ledig från augusti till april. Och de passar ganska bra då jag är lite less på hur högskolan funkar så ska se vad jag kan lära mig själv med böcker och internet. kommer under sommaren lägga upp en sida där jag bara delar med mig av de spel jag lyckas koda ihopp. I övrigt så är jag nybliven farsa och är boende med sambo i Eskilstuna.

PS. Älskar att sidan blev mobil anpassad.

Hejsan, David Lindström heter jag. I skrivande stund 23 år, jobbar som C#-programmerare inom utvecklingsverktygsbranchen och hoppas på att i framtiden kunna leva på att utveckla mina egna spel. Spelutvecklarintresset har väl vart med mig i snart 15 år och det är väl snart 10 år sedan jag gav mig in på programmeringsbanan för att förverkliga dessa drömmar. Idag är mitt största hinder tid och att jag saknar nödvändig kompetens inom de mindre tekniska bitarna (dvs grafik, ljud, musik och till viss del design).

Spel som intresserar mig, både som spelare och utvecklare, är nästan uteslutande kooperativa multiplayersspel som helst ska ha någon form av story eller väldigt långa 'spel'. Favoriter på marknaden inkluderar Diablo-serien och Europa Universalis 3/Crusader Kings 2.

Hallå, David heter jag, bor i Katrineholm och åldern har passerat 30 så jag har slutat räkna. Jag måste ändå säga att det känns ganska skönt o höra att det inte bara är jag som passerat 30. Jag började programmera Amiga basic (Ni vet det som låg med på workbench disketten) för mången år sedan. Jag stannade vid basic och följde med ända till visual studio 7.0 har jag för mig. Därefter tog andra intressen över och jag la programmerandet på hyllan. Dock har jag pysslat lite med php, mysql samt html vid sina tillfällen, då jag är stolt ägare av domänen gurksallad.se. Men för nått år sedan så tog jag upp programmeringen igen och insåg snabbt att jag saknat det en hel del. Jag har fastnat i XNA och VS2010 Express. Jag är således endast en hobbyprogrammerare så som många andra och vet väl inte riktigt har och vart jag vill ta det. Jag har börjat på en hiskelig massa projekt men mig veterligen har jag inte lyckats slutföra något än.

På vardagarna jobbar jag som elektriker och om kvällarna så tar min sambo en del tid. Det blir dock en del tid över till programmering tackvare att det mest visas skit på tv.

Just nu har jag 3 projekt igång som jag pendlar mellan. Ett plattformsspel typ metroidvania, det står på paus lite grann just nu tills jag får lust att rita lite mer grafik till det. Så har jag ett rollspel med lite strategiska element som jag jobbar mer med just nu. O till sist så laborerar jag lite med 3d mest för att förstå konceptet så att jag kanske nån gång kan migrera ifrån 2d.

Namn:  pf_ss.jpg
Visningar: 172
Storlek:  20,4 KBNamn:  wol_ss.jpg
Visningar: 174
Storlek:  20,8 KB

Hej!
    Jag heter Anders och tillhör generationen som började med Basic på Commodore VIC-20. Senare skaffade vi oss en PC i familjen och jag började titta lite på C. Jag och brorsan satt också och gjorde textbaserade adventure games i något verktyg jag inte minns namnet på. Har några påbörjade projekt från den tiden, men har alltid varit dålig på göra något färdigt. Jag har mest testa om ideer kan fungera, och sedan har jag sällan haft orken att göra något av det. Yrkesmässigt har jag arbetat som systemadministratör i olika former, självlärd och utan utbildning. Arbetar just nu i en roll där jag kombinerar systemadministration och programmering/scriptning. Sedan jag växte upp och började jobba har spelutvecklingen legat på is, men för några år sedan började jag lite smått återuppta det och har läst några distanskurser för att få lite hjälp med att få upp tempot.

Spelutvecklandet är fortfarande på en hobbynivå men har i alla fall nått så långt att jag och min bror jobbar på ett litet projekt där vi siktar på att ha en spelbar demo klar innan året är slut. Inget avancerat, men när man utvecklar vid sidan av heltidsjobb och livet i övrigt tar saker sin tid.

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •