Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Project: Procedurellt genererat spel.

Design Project: Procedurellt genererat spel.

Procedurellt genererat spel.
    Då var projektet igång!
    Jag och en till i min klass på högskolan har börjat att koda ett procedurellt genererat spel. Under utvecklingens gång så dokumenteras allt som utvecklas ned till ett examensarbete, vilket ska lämnas in i 3:an (2 år kvar).
    Det kommer att bli en hel del algoritmer och designval som ska förklaras och beskrivas, så med andra ord är det ingen liten uppgift vi tagit på oss, men dock en mycket rolig sådan.

Procedurella mål
    Följande procedurella mål ska försöka att nås:
    • Procedurellt genererad värld
    • Procedurellt genererade dungeons
    • Procedurellt genererade städer/byar
    • Procedurellt genererade hus
    • procedurellt genererade quest
    • procedurellt genererad intelligent quest text (Klart det svåraste av allt)

Genre
    Spelet kommer att bli ett 2D RPG, med artstyle mot "Zelda - A link to the Past" hållet.
    Vi pratar lite om att göra spelet åt steampunk hållet, men det får visa sig senare vad det blir då GDD är skrivet om några veckor.

(Tidig version av ett hus)

Utvecklingsplan
    1. Skriva spelmotor
    2. Skriva GDD (Game design document)
    3. Skriva TDD (Technical design documet)
    4. Implementera spelet utifrån GDD & TDD

Spelmotor
    Spelmotorn består av:
    • Renderer
    • Input manager
    • Particle manager
    • Texture manager
    • Log manager
    • Entity manager
    • INI parser
    • Sound/Music manager
    • Window manager
    • + mer saker som kan tillkomma senare.

Vart är vi nu?
    Vi kodar just nu spelmotorn, varav renderer, input manager och log manager är färdiga. INI parsern blir färdig idag.
    Spelmotorn borde vara klar någon gång nästa vecka, och då börjar några veckors skrivande av GDD & TDD.

Ska förska att ge uppdateringar om projektet ca en gång / vecka.
    Senast redigerat av SolarStrings den 2014-06-15 klockan 11:25.
    Co-Founder of Matriarch Entertainment

Administrator TheSpaceMans avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Blog Entries
    1
    Hur långt ska ni gå, ett full Procedurellt genererat spel så ska man väl även införa den grafiska aspekten med antar jag?
    I vilket skede tänker in lägga vilken del med, ska ni genrera fram content som sparas, eller bara spara undan seeds för varje sektion av spelet?

Mycket procedural nu! Hade lite frågor om spelet, men tänkte att jag lika gärna jan vänta på design-dokumentet. Lycka till!

Vi får se hur långt vi kan ta det hela.
    Vi kommer att ta en bit i taget. Då GDD & TDD är färdigskrivna, så börjar vi arbetet på världgenerering med hjälp av perlin noise.
    Sedan blir det att få tileset anpassat till världgenereringen så att det ser snyggt ut.
    Som sagt, det är mycket att göra innan vi kommit så långt. Hur allt ska fungera kommer att skrivas ned till GDD & TDD, dock tror jag inte att vi kommer att dela med oss av dokumenten, utan ni för följa uvecklingen lite mer "abstrakt" i denna forumtråd.

Det blir att spara seeds för varje sektion (Värld, dungeons, städer etc). Sedan sparas ändringar som gjorts i den specifika världen till fil, så kan man enkelt fortsätta att spela sedan.
    Senast redigerat av SolarStrings den 2014-06-16 klockan 11:23.

Ska bli kul att se vad ni får till. Ett tips är att inte lägga för mycket fokus på TDD/GDD - jag tycker inte de brukar vara till så stor hjälp i de flesta lägen - bättre att jobba mer praktiskt, men iterativt. Göra prototyper och testa lite, sen brainstorma inför mer prototypande.

Jag håller helt med dig Mattias! Dock så är det vårt examensarbete, och därav måste vi lägga en del tid på GDD & TDD med, eftersom att det förväntas av oss från lärarna. GDD & TDD blir även bra bilagor till Examensarbetet, och kommer att ge en bättre bild av hur vi utformat design och den tekniska biten av spelet. Vi har som sagt 2 år på oss nu till 3:an. Vi börjar nu istället för att stressa ihop ett halvdant examensarbete under 4-5 månader i 3an.

Sen i framtiden blir det givetvis mer iterativ prototyping på egna spel och appar.

Journal entry: 2
    Förra veckan fick vi ordning på följande för spelmotorn:
    * Texture manager
    * Entity manager

Objekt kan nu ritas ut med önskad skalfaktor och valfri rotation (360 grader) på godtyckligt sätt.

Projektet går frammåt, dock inte så fort då jag drabbades av 4 dagars konstant huvudverk, vilket visade sig vara bihåleinflammation. Efter kurering med Ipren, mycket sömn och vila så är jag nästan återställd och ska börja skriva på sound/music managern inom kort.

Håll till godo tills nästa post

När jag försökte använda Perlin noise så fick jag konstiga upprepningar för negativa koordinater. Det kan iofs. bero på att jag misslyckades med implementeringen, men jag fick bättre resultat med Simplex noise.

Procedurell generering är något som jag tycker är väldigt intressant, så det skall bli spännande att följa ert projekt.
    /Peter Welzien

Journal Entry:3
    Nu börjar spelmotorn att närma sig färdigt stadie!
    Det som saknas är en Collisionmanager för spelobjeckt, och lite annat småpill, men i övrigt så ser det mycket bra ut!

We haz z0und!!
    Idag skrev vi färdigt Soundmanagern så uppspelning av ljud (.wav) och musik (.ogg) funkar fin fint. Fade in och fade out av musiken blev också implementerad.

När jag försökte använda Perlin noise så fick jag konstiga upprepningar för negativa koordinater. Det kan iofs. bero på att jag misslyckades med implementeringen, men jag fick bättre resultat med Simplex noise.

Procedurell generering är något som jag tycker är väldigt intressant, så det skall bli spännande att följa ert projekt.
    Perlin Noise har vi redan fått att fungera, dock så ska den modifieras lite så att världgenereringen lättare kan anpassas till Biomes.
    Kul att du vill följa vårt projekt! Vi har en hel del framför oss fram till examen om 2 år. Projektet kommer att gå saktare frammåt under terminerna då vi har fullt upp med skolarbete, men ledigheterna kan vi alltid få lite kodat på.

Until Next Post!

Journal Entry 4

Namn:  coolFans.jpg
Visningar: 153
Storlek:  19,3 KB
    Efter lite meckande och "ful-tejpande" så snurrar nu 2st 12" fläktar bredvid laptopen. Passade bra då vi satt och parprogrammerade i 30 C

Idag träffades vi igen efter nästan en månads semestrandre, och andra bestyr.
    Vi gjorde en hel del progress idag på både GUI och sprite manager delen.
    Tidigare så har vi även pillat med partikel managern, och den är snart klar den med.

Idag blir det tyvärr inga fina skärmdumpar eller någon video, då vi mest pillat på saker "under the hood".
    Vi gjorde en snabb test med att rita ut sprites ur en sprite sheet och växla mellan dem, och det funkade bra, så nästa steg blir att färdigställa sprite animations delen.

Liten sammanfattning på vad som återstår att implementera:

• sprites animation (90 % klar)
    • GUI (10% klar)
    • Particle manager (90% klar)
    • Collision manager (0% klar)

Som ni kanske märker så går det inte jättefort frammåt, men målet är att ha spelmotorn färdig innan år två på systemarkitektprogrammet drar igång 2 September.
    Samtidigt som det kodas, så dokumenterar vi koden, eftersom att det är ett examensarbete, samt att "Fulkodande" hålls borta (utom i små snabba tester, vilket omgående sedan ersätts med riktig kod).

Nästa post så kommer det nog en liten video på när en sprite animeras, och eventuellt någon partikel effekt
    Senast redigerat av SolarStrings den 2014-07-21 klockan 21:41.

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •