Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Juni-utmaning: Brädspel

Utmaning Juni-utmaning: Brädspel

Tyckte det var dags för en liten utmaning igen, men den här gången tänkte jag vi skulle köra nåt lite annorlunda :-)

Dags att plocka fram papper och penna, och plundra de gamla monopol-lådorna - nästa månad konstruerar vi ett eget brädspel, eller pappers-prototyp för ett dataspel om man hellre vill.

Jag tycker att som vanligt är det fri tolkningar av premisserna som gäller, inga strikta regler på nåt sätt. Men som omväxling, så tänkte jag den här gången sätta upp lite mer definierade restriktioner för de som vill - men notera att dessa alltså är helt valfria om man håller sig till eller inte:

• Två sex-sidiga tärningar
    • Fyra spelpjäser
    • 10 st "tokens" att symbolisera vad man vill
    • Papper och penna

Känns som en lagomt begränsad mängd element (och för övrigt det som porträtteras på bilden) - jag tycker själv att begränsningar ofta är bra för att boosta kreativiteten :-)

Nu har vi några dagar att fundera, och så kör vi igång i Juni (eller tidigare för de som vill tjuvstarta) och kör månaden ut. Borde vara gott om tid för att hinna iterera några gånger.

Vill man vara med startar man bara en tråd i Expo forumet, och markera den med [Brädspel]. Posta gärna löpande dina tankar och idéer i din tråd, medans du designar.

Och det fina med brädspel/pappersprototyp är att de är enkla att designa från stranden eller sommarstugan
    Senast redigerat av Mattias Gustavsson den 2014-05-22 klockan 10:58.

Här är en artikel i två delar om hur man bygger spel-system - kanske kan ge en start-punkt eller lite inspiration:
    http://www.altdevblogaday.com/2011/1...ystems-part-1/
    http://www.altdevblogaday.com/2011/1...ystems-part-2/

Dela gärna med er av annat referensmaterial ni hittar :-)

Jag hade tänkt föreslå "kort RPG" som Utmaning i Juni. Men brädspel är jag också på för. Brädspel är skojiga saker att mecka med, har dessutom alla ingredienser hemma.

Kort RPG kanske kan vara en kandidat till utmaningen Augusti? (Tycker att utmaningar varannan månad är en bra takt)

Javisst vi kan köra 10-minuters rpg i augusti och den som vill kan ju göra ett kort-rpg i juni.. Spelkort och så... :P

Spelkort? Jag ser ingenting ovan om någon sax? :P

Nä, men reglerna är ju frivilliga

Oh, det här låter trevligt. Jag får se om jag kommer på något. Jag skall träffa några kompisar om ett par veckor för en brädspelshelg, så då har jag några försökskaniner.
    /Peter Welzien

Jag har tjuvstartat och redan kört en första iteration (regler + genomspelning). Spelet är i sin nuvarande form uppenbart trasigt, men det har potential. Skapar nog en tråd imorgon redan för att hålla log på utvecklingen. Det brukar bli mer gjort när man har lite grupptryck på sig

Administrator TheSpaceMans avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Blog Entries
    1
    När du skriver 10 tokens för att symbolisera vad man vill, så antar jag att vi pratar 10 skilda tokens, som antalet av kan variera sedan.

Nej, jag tänkte tio likadana tokens, och bara tio totalt :-) Som på bilden! Men, det är ju fri tolkning som gäller

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •