Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Oculus rift. Intryck.

Administrator TheSpaceMans avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Blog Entries
    1

Oculus rift. Intryck.

Fick testa en på jobbet idag. Testa ett Rift Coster demo, samt minecraft 1.6.2

Spontant. Man ser väldigt mycket pixlar i utvecklingsversionen av den. Men man fick fortfarande lite känsla i magen i bergen och dalarna.

Vad det gäller minecraft så fungera det mycket mycket bättre. Bra höjdkänsla på berg och kullar, coolt att titta runt sig och slutligen så gör inte pixlarna så mycket i detta läge då minecraft ändå är lågupplöst och pixligt.

Fixar dom upplösningen som dom sagt att dom ska göra till consumer varianten av den, får ner priset och fler spel har stöd för det så kommer jag lätt skaffa en. Det var så mycket rolgare att titta runt sig på riktigt och även om det kombineras med musrörelse så kändes det inte helt fel att interagera med spelvärlden då.

Jag gillar den.

Vad har andra för intryck och vad har ni testat den i?

Funderar pa att gora ett spel for Ouya + Oculus Rift, det verkar haftigt.

Reg.datum
    maj 2012
    Blog Entries
    1
    Mjo gillar riften mer nu när en kommit på att det gick att modda sladden till den, så att riften kan fungera på strömmen ur en usb-port istället för extra wall socket men det kan ju komma att ändra sig till fullversionen.

Har bara kört ett artsy demo och tyckte jag inte pixlarna störde, man ser dem men ser bortom dem. Högre upplösning är dock trevligt.

Det snackas om att den kanske skall bli trådlös också, vilket hade varit skönt. Jag kör trådlösa hörlurar numera och varje gång jag behöver gå tillbaka till sladd är det tråkigt.

Tyckter inte priset är högt, betalat ungefär 3k(ungefär som en vanlig skärm) för min som skickas snart.

Reg.datum
    maj 2012
    Blog Entries
    1
    Mjo priset känns kanske bara högt för att man vet att det är sagt att bli billigare. Men ja så dyr är den kanske inte. Dock risk för import skatt.

Men ja trådlösa sådan, trådlösa hörlurar, trådlös webcam som ansluter till en klädburen dator och en nice form av devicelös (inget fysiskt keyboard eller mus) input. Kanske handskar...

Då kan man koda vart som helst man rör sig, och bara aktivera webcam när man ska se verkligheten.

Vi diskutera om det skulle gå att mata in två monofeeds, en till höger öga och en till vänster och se framåt och bakåt samtidigt och om hjärnan skulle kompensera eller om man bara får The mother of all headaches.

Jag har nu fått min rift och lekt med den ett par timmar, man ser pixlarna speciellt om man spelar något högupplöst fps spel och tittar på träd på avständ, som deras tuscany demo, men annars inte så mycket. Och på tal om fps spel, jag har iofs bara spelat deras tuscany demo men tror det är ganska svårt att fixa vettiga kontroller, mus+tangentbord passar inte riktigt för rift-fps. Så jag har själv satsat på simulatorspel som bilspel, där riften tillför saker. Beträffande priset så beställde och betalade jag min i slutet av maj och fick den förra måndagen och betalade totalt 2.526 sek(hitintills utan extra skatt), tveksammt om den kommer bli mycket billigare än så.

För att fortsätta ranten, så verkar Unity integrationen vara sisådär, ser ut att mer eller mindre kräva att man kör riften som primärskärm. Konfigurationsverktyget hittar riften om den inte är som primär, men alla demo kräver primärskärm, tur att man kodar sin egen motor då med andra ord

Reg.datum
    maj 2012
    Blog Entries
    1
    Fast jag tyckte det fungera i TF2 och minecraft för fps.

Det vanliga upplägget är att gångriktning och rotation av karaktären sköts med mus som vanligt, men du har en separat freedom med huvudet.
    Jag tycker det fungerade ok. Tror mest det handlar om ovana att kunna titta åt andra håll än vad man siktar i FPS spel.

Fick min Oculus Rift idag Jag skall testa lite minecraft nu, sedan skall jag testa egna spelen i Unity

Jag tror sjukt mycket på det här. Har tänkt att jag ska göra någon värld man kan gå omkring i för att testa den lite. Vet inte riktigt vad jag ska välja, men antagligen UDK då jag brukade använda den motorn förr. Med förr menar jag för femton år sedan. Det var väl ungefär så länge sedan jag gjorde spel överhuvudtaget tills för något år sedan då jag började fippla med spel igen. Har hållit mig till små flashprylar än så länge, annars gör jag egentligen film nu för tiden.

Jag tror att förstapersons-spel med ett starkt narrativ kan göra sig riktigt bra i Oculus. Jag hoppas att Valve skräddarsyr Half Life 3 för VR.

jag provade DK2an och den kändes verkligen värdelös, alla på jobbet tog varsin bild när dom hade på sej den så dom kan skryta på social media, men sen var det aldrig mer nån som använde den, har legat och samlat damm i 1 år sen dess.

Men jag har ju verkligen stora hopp om hur ballt det kan bli om nån lyckas göra VR hårdvara med bra upplösning och så.
    Svensk Technical Artist som flyttat till Kina för göra spel där. Följ mina galna äventyr på min indie game development blog!

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •