Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 31

Ämne: Datateknik GR (A), Spelprogrammering, 30 hp

Oj, såg kom på att jag tog bort videon o la upp ny. Ny länk: http://www.youtube.com/watch?v=jg8YCbVnW-E

Hej! Väldigt intressant tråd!
    Såg att programmet jag läser, http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hit...ramplanId=1101, kom på tals.
    Är det någon annan som har erfarenhet av den, eller några synpunkter på programet?
    Den stora frågan, kan man bli bra programmerare av den?

Är lite grann inne på att kanske byta till datavetenskap på SU nämligen, http://dsv.su.se/utbildning/alla-utb.../datavetenskap
    Är samma antagningskrav, så är nog på samma "nivå", men mer teoretisk vad jag kan förstå
    Någon som vet något om den?

Jättetacksam om någon tar sig tid och ger sin åsikt

mvh

Citat Ursprungligen postat av trumpet Visa inlägg
    Den stora frågan, kan man bli bra programmerare av den?
    Man kan bli bra programmerare oavsett vilken utbildning man går, för det är inte utbildningen som gör en till en bra programmerar. Tror inte ens att den bidrar speciellt mycket (men de akademiska meriter du får av den, kan vara oumbärliga för att säkra anställning).

Bra programmerare blir man av att skriva kod. Mycket kod. Kod där man går in på djupet och förstår exakt vad som händer och varför. Alla nätter man sitter och sliter sitt hår för att jaga rätt på nån besvärlig bug. Och de sakerna är sånt man måste gå igenom på egen hand, för att bli en duktig programmerare. Och det är helt frikopplat från vilken kurs man går - det är i nästan samtliga fall sådant man gör utanför kursarbetet.

Reg.datum
    maj 2012
    Blog Entries
    5
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Gustavsson Visa inlägg
    Kod där man går in på djupet och förstår exakt vad som händer och varför.
    Jag vill bara trycka på det här extra mycket. Förr eller senare kommer man att behöva resonera kring system som är för stora för att hålla alla detaljer i huvudet, och det enda sättet att lyckas med det är att vara tillräckligt säker på vad som kan, och inte kan inträffa, att man kan kasta bort stora delar och bara fokusera på relevanta delar.

Det är lite i "förstå vad som händer"-anda som jag även tycker att lite hårdvarunära kurser kan vara rätt nyttiga, exvis http://www.miun.se/sv/utbildning/Hit..._HT2014-VT2015, men även http://www.miun.se/sv/utbildning/Hit..._HT2014-VT2015 och kanske http://www.miun.se/sv/utbildning/Hit..._HT2014-VT2015.

Citat Ursprungligen postat av Mattias Gustavsson Visa inlägg
    Bra programmerare blir man av att skriva kod. Mycket kod.
    Hel sant. Vi ska inte heller glömma bort värdet av att läsa kod. Mycket kod. Både bra kod och dålig kod, och att lära sig se skillnad på dem. Väl ute på fället spenderar går betydligt mer tid och möda åt läsa andras kod än att skriva egen. Och av det man skriver själv kommer merparten att vara ändringar/rättningar i befintlig kod.

Tack för svaren!
    Hör ofta det att arbetsgivare knappt tittar på betyg och utbildning mer än att man har någon alls, har ni också den erfarenheten?
    Spelar det ingen roll om ansökaren har civil.inj eller en sådan mer "enkel" utbildning, utan portfoliot är det de tittar på?

Vad har ni själva för bakgrund förresten, hur har ni taget er fram? vore kul att veta, eller om det finns någon annan tråd där ni nämnt det?

Ledsen sent svar, verkar inte ha svara helt rätt sist

Hursomhelst, tack för era svar!
    Det jag hör ofta från folk från branschen är att själva utbildningen verkar inte vara speciellt viktigt eller där man lär sig. Är det sant att en arbetsgivare knappt ser på ens utbildning mer än att man har gått någon? Spelar det ingen roll om man har civ.inj. i datateknik eller en mer "enkel" som de jag länkade tidigare, utan det är mer portfolion och vad man kan som de bryr sig om?
    Mattekurser är inget som väger tungt hos arbetsgivare?

Vore kul att höra vad ni har för bakgrund, om ni inte redan skrivit i annan tråd? Hur har ni tagit er fram?

Det där varierar väldigt mycket mellan företag och mellan personer. Många som rekryterar till spel-team (mig själv inkluderat, då jag rekryterat till mina team) tittar inte på utbildning eller betyg. Istället så har man programmeringstest, kollar på arbetsprov (och då är det koden man bedömer, inte spelet eller applikationen) och ofta även specifik uppgift som man får koda - t.ex. skriva space invaders, implementera en pathfinder eller att optimera något. Och efter det en ganska djuplodande intervju där man går in på mycket detaljer kring programmering.

Men sen finns även de som tycker utbildning väger tungt, och då handlar det oftast om att man ska ha gått utbildning på någon av högskolorna med "högt anseende", de "gamla" skolorna. Dvs. i Sverige är det typ KTH, Chalmers, Lund eller Linköping som räknas. KY-utbildningar och liknande brukar sällan ge speciellt mycket status. Men som sagt, alla ställen är olika, och jag har till största delen arbetat med rekrytering på Brittiska spelstudios, med mindre erfarenhet från Svenska.

Det är rätt tufft att komma in i spelbranchen för första gången - även om det är lättare nu än det var förr i tiden. Att ha tidigare erfarenhet är det bästa, men har man inte det, så handlar det till största delen om tur - förutsatt att man är duktig och har koll på det man gör, förstås.

Och en sak till, om man vill jobba med de större AAA spelen, då måste man vara riktigt bra på C++ (eller C# om man vill jobba med tools). Det finns visst utrymme att lära-på-jobbet när det gäller spelutveckling som helhet, och specifikt när det gäller företagets egna system, förstås. Men om det är något man vill slippa, så är det att skola in nya programmerare på ren C++ programmering - så mycket av rektryteringsprocessen när man anställer nyutbildade handlar om att gallra ut de som *kan* C++ från de som inte kan det. Pluspoäng om man också är van vid Visual Studio, som (på gott och ont) är industristandard i AAA världen.

Intressant! Har du då gett en spec eller så på hur du vill att arbetsprovet ska utformas av den sökande eller är det mer öppna uppgifter du ger? ungefär som "bygg ett spaceinvaders efter egen smak" och sen argumentera för sina val?

Kul! Jag läser just nu med c++ som språk, känns som att det är ett bra val när det kommer till grundutbildningen, att gå vidare utifrån det

Är hursomhelst klar med första året på utbildningen, slutperioden med tentor etc som försenat mitt svar rejält, ledsen för det!
    Men nu är det sommarlov där jag ska koda så mycket egna grejer som det bara går Får se vilken skola jag väljer till hösten

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •