View RSS Feed

Mattias Gustavsson

Portning till Android och iOS

Rate this Entry
Har funderat på att porta lite av mina små spel till mobila plattformar - Android och iOS. Samtidigt så finns det stora delar av min spelmotor, Pixie, som jag känner att dom skulle kunna vara bättre - det är ju nu sex år sedan jag började utveckla den, och även om jag under den tiden gjort flera refaktoriseringar, så finns det en del grundläggande arkitekturella brister som jag skulle vilja åtgärda.

Istället för att "börja om", som ju kan vara frestande, så tänkte jag istället försöka "porta" varje system till en ny version av motorn, men en som dels är skriven för multipla plattformar från början, och dels adresserar bristerna i arkitekturen. Min approach är att ta ett spel i taget, med början med det enklaste, och föra över bara de system som just det spelet använder, tills att jag fått över alla system som jag vill ha kvar (förhoppningsvis kommer behovet av vissa system att kunna elimineras).

Ett uttalat mål i processen är att minska mängden kod. Att kolla på alla motor-features, och för var och en av dem ta ställning till om den är värd den kod den tar upp. För en slimmad kodbas är en fin kodbas, som är lättare att jobba med

Tänkte jag skulle använda den här bloggen som ett sätt att hålla kolla på min progress. Jag välkomnar frågor och diskussioner - och tycker du att nåt beslut verkar tokigt, så vill jag gärna höra det, för det är ändå ganska stor risk att jag tänker fel ibland

Submit "Portning till Android och iOS" to Digg Submit "Portning till Android och iOS" to del.icio.us Submit "Portning till Android och iOS" to StumbleUpon Submit "Portning till Android och iOS" to Google

Taggar: Ingen Lägg till/redigera taggar
Kategorier
Uncategorized

Comments