handdator

Visa fullständig version : Riktiga spel på mobilen?

TheSpaceMan
2014-06-18, 23:00
Tjo. Har precis spelat igenom The Room 1-2 på mobilen, VÄLDIGT mycket för pengarna i dom två, och började leta runt efter andra titlar som faktiskt har något att komma med.

För att ett spel ska klassa sig som riktigt (för mig) så måste det SAKNA följande komponenter.
- Externa begränsningar i tiden man lägger. (Du måste ha fler liv du får ett om 5 minuter, du måste ha 3 vänner som gillar spelet, du har slut på energi man kan generera den snabbare om du glor på en kattfilm från den här länken)
- Krav på koppling till socialt nätverk.
- IAP som låter dig avancera i spelet.

Tips på äventyrsspel, pussel, action eller vad som. :)

PeterWelzien
2014-06-19, 01:25
Jag kan tipsa om The Walking Dead (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.telltalegames.walkingdead100). Ingen action, snarare äventyrsspel/interaktiv berättelse. Valen man gör påverkar hur spelet utvecklar sig.

Har inte hunnit spela så långt, men det verkar helt klart lovande. Första delen är gratis, den andra kostar pengar.

TheSpaceMan
2014-06-19, 06:31
Tack för tipset, äger ju tyvärr redan hela serien på PC men har inte haft tid att spela.
Men skriver upp det i listan.

Målet är att sätta samman en ordentlig lista över bra spel, där man inte behöver hoppas det saknar IAP etc. :)

esak
2014-06-19, 07:55
Om du är intresserad av äventyrsspel så kan jag rekommendera Broken Sword serien.

Mattias Gustavsson
2014-06-19, 08:09
För att ett spel ska klassa sig som riktigt (för mig) så måste det SAKNA följande komponenter.

Blir nog tyvärr en kort lista på mobila spel i så fall :-( Känns som att det mesta på dom plattformarna har sånt där skräp.

Baldurs gate kanske räknas? Shadow warrior också. Även om båda dessa nog är roligare på PC än på mobil :P

Jordgubben
2014-06-20, 14:49
Jag utgår från att ni är medvetna om att alla spel ni nämner ovan är spel som är avsedda för andra plattformar och som sedan portats ner till mobil (och troligen gör sig bättre på platta)? Själv har jag inte haft en smartphone på minst 3 år nu, så jag har väldigt dålig koll på utbudet, men jag minns att jag var väldigt förtjust i "Cut the rope" (vet dock inte hur det är med IAP där nu för tiden).

Vill man köpa ett nytt, bra och bärbart spel är det dock nog fortfarande N3DS/PSVITA som gäller. Undrar varför det fortfarande är så. Kan tänka mig att det har att göra med vem det är som köper spelen, hur marknaden ser ut och sådär.

TheSpaceMan
2014-06-20, 16:10
Flesta personer som köper spel på mobil är oftast ute efter något casual dom kan köra en stund medans dom sitter på tåget eller bussen och väntar.
Irritationen blir stor när sakerna drar mycket ström och input inte är något vidare.

Undantaget till det ovan är ju The Room som är mobilspecifikt.

Men jag har funderat på samma sak.