handdator

Visa fullständig version : Någon som hållit på med att bygga miljör/modeller?

TheSpaceMan
2012-07-04, 11:00
Efter Mattias post på lite dungeons och grejer byggda i gips gjutet i formar från http://www.hirstarts.com/ (nästan reklam omg!)

Målet är att bygga props till rollspel, främst Pathfinder och mutant UA. Men jag i mitt tidiga hybris utan att varesig köpt formar, gips eller funderat på tidsåtgång ännu, överväger om man skulle ta sig tid när det är dags att bygga en bloodbowl pitch och läktare.

Så funderar jag på om det är fler folk som pysslat/pysslar med det eller liknande saker, samt om det allmänt finns några tips och tricks att tänka på när man ska till att dra igång.

Även bara allmänt dösnack i ämnent välkomnas. Kom på att det bryter ju inte mot forumtemat heller, det är ju med gamedev, om så bara lite mer fysiskt sådant. :)

PeterWelzien
2012-07-05, 14:56
Jag har hållt på en hel del med figurspel och byggt en del terräng. Gjutning med gips var det jättelänge sedan jag gjorde och jag har ingen personlig erfarenhet av Hirst Arts formar. Är det något speciellt du undrar över? Vilken typ av props du tänkte bygga?

TheSpaceMan
2012-07-05, 19:22
Vi tänkte bygga dels blandade små grejer, typ om du tänker dig motsvarande tiles, så man kan pussla ihop dungeons efter behov. Lite blandade småhus. Tunnor lådor kistor. Separat väggbitar och golvbitar också enligt tidigare tema för att kunna variera och inte få en gigantisk dungeon. Och sedan allt man känner på. Kanske viktiga platser i spelvärlden som man vet att man återkommertill flera gånger etc.

PeterWelzien
2012-07-09, 10:43
Vad det gäller dungeon tiles, så tror jag att det enklaste är att använda antingen Hirst Arts formar och gjuta egna eller Dwarven Forges färdiga. Om man skall bygga dem från scratch, så tror jag att det blir ett himla jobb. Nu är det iofs. ganska mycket jobb om man skall gjuta och måla dem också, men då vet man att de passar ihop.

TheSpaceMan
2012-07-09, 11:24
Mjo målet är nog att gå på Hirst Arts och gjuta egna och måla. Men typ bygga i allt i jämna block.
:)